vineri, 29 iulie 2016

Barca, in pescuitul crapului

   


Aceasta este barca. Grea, voluminoasa. Usor de montat, la inceputul partidei, mai ales cand esti nerabdator sa iesi pe apa, asteaptandu-te 3 - 4 - 5 zile de pescuit si antipatica pana la cer cand trebuie s-o speli, s-o usuci, s-o strangi, asta in timp ce te asteapta un alt munte de echipament. Si, daca ai avut o partida ratata, faceti si voi socoteala. Insa barca este importanta pentru mine, pescuiesc preponderent plantat si am inteles foarte bine avantajele ce decurg din folosirea barcii: eficienta si responsabilitate. As mai adauga si farmecul drilului din barca.
   S-a vorbit si inca se vorbeste, despre folosirea barcii ca nefiind sportiva si ca astfel obtii avantaje pe care nu le-ai avea daca ai arunca din mana si ca in aceste conditii nu este etica. Poate este adevarat, insa nu discutam despre folosirea barcii pe lacuri de tipul Moara Vlasiei sau Hermes Peris. Sau Magura 9.  Adica, cine ar pescui plantat, cu barca, pe un carpodrom? Ar insemna sa duci pescuitul plantat in derizoriu. Vorbim despre folosirea barcii pe lacuri mari sau pe lacuri dificile cu peste putin, unde localizarea si felul in care poti nadi din barca sunt esentiale, ca sa nu mai vorbim despre lacurile cu agatatura unde nu numai etica spune ca trebuie sa folosesti barca, ci responsabilitata fata de peste o impune.

   Este etic si responsabil sa pescuiesti aruncat din mana cu fir de 0,20 mm (ca sa nu spun fir de 0,18 mm) pe lacuri cu agatatura? Un exemplu este Tancabesti. Am petrecut un sezon aici in 2010, timp in care era si pista preferata pentru concursuri. Aici am prins gustul pescuitului plantat si credeti-ma ca am invatat foarte repede ce inseamna responsabilitatea fata de peste si chiar fata de alti pescari de a nu lasa fire in apa. Odata ce firul se agata sau un peste se parca in agatatura, chiar si la 4 dimineata, eventual pe ploaie, mergeam sa scot lanseta, sau pestele, din barca (daca situatia o impunea). Care credeti ca devine cea mai mare agatatura pe un lac in care se pescuieste iresponsabil? O mica agatatura devine una imensa cu cativa zeci sau sute de m de fir facut ghem pe aceasta. Cred ca am scos sute de m de fire, alaturi de prietenii mei, de 0,20 mm cu naditoare sau sisteme care nu permiteau eliberarea plumbului. In aceste conditii, cum ramane cu etica? Stiu situatii in care un plumb ce zbura mult peste 140 m n-a mai putut fi recuperat intrucat s-a afundat in mâl iar firul de 0,18 a cedat la nodul dintre inaintas. Mai de graba iti imbunatatesti tehnica de aruncare, decat sa folosesti fire infiorator de subtiri la pescuitul crapului. Faptul ca arunci la 160 m cu fir de 0,18 este irelevant. Este doar o fantezie ca esti un aruncator bun. Faptul ca arunci la 140 m cu un fir de 0,28 – 0,32 si montura, parca este altceva.  Barca, in sine, aduce avantaje tuturor, si pescarilor, care pot localiza pestele in locuri si la distante pe care nu le-ar atinge in alte conditii cat si pentru proprietarii de lacuri pentru ca nu raman fire prin apa iar pestele este mai bine protejat.



   Daca am lamurit acest aspect, as spune cateva cuvinte si despre cum am ales eu barca. Am o barca de 2,40 cu chila si podina rigida. In mod normal, o barca de 2,70 m sau chiar una de 3 m ar fi mai buna pe apa, insa pescuind singur, cea de 2,40 este mai umana, cantareste mai putin, o pot da singur la apa, o pot scoate singur din apa, si ocupa mai putin spatiu in masina.


    Asa cum nu mi-as cumpara un cort fara capsula, senzori fara statie sau alte lansete in afara de Century J, tot asa nu mi-as lua o barca fara chila. Si cand spun chila, apoi chilă sa fie. Am vazut barci cu chila atat de anemica precum as putea spune ca Gwen Stefani are sâni, ceea ce este total neadevarat. 



Totul sta in modul de fixare a podinei. La barca mea, spre exemplu, podina este alcatuita din 3 placi tego, fixate la randul lor, in margini, intr-o sina. Ce inseamna asta? Inseamna stabilitate foarte buna cand stau in picioare si mai ales ca impinge chila sub barca, cand aceasta este umflata, formand un adevarat piept. Chila inseamna stabilitate mai buna pe valuri, si asta conteaza mult cand vrei sa plantezi si esti in fata balizei, si asigura o directie mult mai buna pe apa in aceleasi conditii de vant, cand plantezi cu lanseta din barca si trebuie sa te intorci drept la mal.



 Vaslele nu trebuie sa fie nici prea mari si sa te incurce cand trebuie sa vaslesti in locuri mai stramte (nu stiu ce am azi J ), de exemplu, pe langa stuf si nici sa sa te incomodeze la nivelul mainilor, cand vaslesti, atunci cand distanta intre ele este prea mica. Si fara discutie, cu placa pentru motor.

 Ca veni vorba despre motor, folosesc unul de 40 lb – Motor Guide – divizia electrica a celor de la Mercury. Elicea este formata din 3 palete si nu stiu daca doar mi se pare dar parca impinge mai bine decat un motor tot de 40 lb dar cu elice cu 2 palete. Are 5 viteze inainte si 2 inapoi. Cunosc motoare mai sofisticate dar si mai putin practice, de exemplu ca sa dai in marsalier, trebuie oprit motorul, apasat un buton, apoi marsalier ceea ce, credeti-ma, nu vrei atunci cand esti langa baliza si ai nevoie sa dai inainte si inapoi pana te pozitioneti cum doresti. Daca iti faci socoteala ca iti trebuie si o baterie, si nu una usoara, a mea are 28 kg, iti dai seama ca trebuie sa ai o vointa mare de a merge la pescuit astfel: barca, motor, baterie.

 Dar nu-i nimic, de fiecare data cand car bateria ma gandesc ca ma antrenez pentru cand voi prinde un crap de 28 kg si trebuie sa ma obisnuiesc cu greutatea, iar daca de sport nu prea am timp, caratul bagajelor la masina, si apoi inapoi in casa este de bun augur pentru conditia mea fizica.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu